Om Fløjtenist Linnéa Villén:

Linnéa Villén Martin Boensvang tempazia arts

Jeg hedder Linnéa Villén / Jeg er fløjtenist - og meget mere.

Læs min personlige historie længere nede på siden.
 
Linnéa Villén færdiggjorde i 2009 sin kandidat fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved Toke Lund Christiansen.

I sin studietid har Linnéa været i Lübeck, Paris, München, Berlin og New York for at få undervisning hos nogle af de fremmeste lærer i verden. Hun vandt 1.pris i den internationale fløjtekonkurrence ”The winner of Belgrade” for sin fremførelse af et serbisk stykke skrevet af Milana Stojadinovic- Milic for fløjte og klaver.

I 2010 blev hun optaget på solistklassen i København ligeledes ved Toke Lund Christiansen. Hendes debutkoncert blev afholdt i februar 2014 med store roser fra publikum og i udtalelsen fra juryen.

 

Linnéa Villén had a clear vision of conveying a total experience of sound, images and her own texts and reflections, which revealed her musical temperament and perception of life…

…rather a lyrical and sensitive artist with a beautiful sound….” Jury, soloist concert 2014

 

Himmelsk fløjtespil, iscenesatte rammer med digte og film! En dybt bevægende og storslået koncert!!!!”

Wow en koncert! Hårene på armene har ikke lagt sig endnu. Stort tillykke.”

 

”Tak for en fantastisk koncert.Er fuld af beundring over dit smukke spil, gode fine musikere og fin sanger. Super flot med tale og billeder til musikken. Stor, stor oplevelse”

 

Linnéa freelancer og har i den forbindelse spillet med bl.a Radiosymfoniorkestret, Cph. phil, Operaen i København og Livgardens musikkorps. Hun spiller som udøvende musiker jævnligt koncerter med sine kammermusik-grupper. Her i blandt blæserkvintetten, Opus Zoo, duoen Villén & Sjølin som udkom med deres debut-udgivelse i aug.2017 samt en folk-trio med bassisten, Mads Vinding og violinisten, Andreas Tophøj.

Linnéas iværksætterhjerte brænder for at præsentere den klassiske musik for et bredere publikum. Her har hun bl.a stået bag Torsdags-hus-koncerten, Vinpressionisme – vinsmagning med klassisk musik og Ind i symfonien – et projekt med hvor publikum får lov at sidde blandt orkestret.

 "Med blændende virtuositet og musikalitet inspirerede Linnéa de medvirkende og henrev publikum"                                                                                                 Camilla Donovan, korleder, Disqant og organist ved Osted og Allerslev kirker. 2017

 

"Diversity gav en særdeles fin koncert i en fyldt Kr. Sonnerup kirke. Koncerten var præget af et højt musikalsk niveau kombineret med uhøjtidelig stemning og en usædvanlig god kontakt mellem musikere og publikum. Repertoiret var velvalgt og afvekslende og de to virtuose fløjter fik et særligt swing sammen med den ikke mindre virtuose kontrabas".
Morten Skjoldan Petersen, organist, Kr. Sonnerup.

Min personlige historie:

Jeg har altid været en sport- og udelivspige, idét jeg voksede op med 3 brødre. Jeg gjorde mit yderste for at være ligeså sej som dem. Dog spillede jeg - som en bibeskæftigelse - siden jeg var 4 år gammel. Først på violin - men da jeg uheldigvis "dræbte" instrumentet ved at tabe det på gulvet nogle år senere, følte jeg mig ikke længere værdig til at spille på det lille fine instrument. Derfor forlod jeg den til fordel for kolossen - klaveret. Efter nogle års monogami, gik det op for mig at jeg havde lyst til at gå i 2 retninger og jeg gav mig i kast med fløjten. Min smukke, svenske kusine spillede fløjte - det var så elveragtigt. Mange år gik, hvor jeg øvede mig de normale 20 minutter - OM UGEN!! :-)

Først i gymnasiet blev jeg opmærksom på at man faktisk kan uddanne sig til musiker og øjnede udfordringen og tiltrækningen ved at musikken kunne blive en stor del af mit liv.
Sporten er gledet i baggrunden til fordel for udfoldelse af musikken - nu løber jeg en tur på landevejen og i skoven hvor jeg bor og hver dag efter min søn. Derudover dyrker jeg indadsøgende styrketræning, såsom yoga og meditation.
Jeg prøver hele tiden at lære mere om mig selv, om mit instrument, om min krop, om mine grænser, om min selvfølelse, om mit fokus og om min teknik, da det alt sammen har indflydelse på musikkens udfoldelse.
 
Jeg elsker at synge og her i 2019 udforsker jeg min stemmes potentiale på Anne Rosing instituttet i Hellerup.